Mitsubishi od roku 1987 - do roku 1997

Mitsubishi Motors Corporation je nadnárodním výrobcem automobilů se sídlem v Minato, Tokio, Japonsko. V roce 2011 byl Mitsubishi Motors šestou největší japonskou automobilkou.

Mitsubishi pochází z Mitsubishi zaibatsu, sjednocené společnosti, která existovala od roku 1870 do roku 1947 a byla rozpuštěna během okupace Japonska po druhé světové válce. Původní složky společnosti i nadále sdílely značku Mitsubishi.

Společnost byla původně založena jako přepravní firma Yataro Iwasaki v rocce 1870. Zakladatel firmy, Yataro Iwasaki byl zaměstnancem klanu Tosa a v jeho službách se vyznamenal v rámci obchodních operací. V roce 1870 si založil vlastní lodní společnost Tsumo Shokai se třemi parníky, pronajatými od klanu.

V roce 1873 se jméno firmy změnilo na Mitsubishi Shokai. Ke konci 19. století společnost rozšířila své aktivity i do oblasti stavby lodí, bankovnictví, pojišťovnictví a obchodu.

Automobilové počátky Mitsubishi se datují do roku 1917, kdy Mitshubishi Shipbuilding Co., Ltd. představil Mitshubishi Model A, první japonský sériově vyráběný vůz. Plně ručně postavený sedmimístný sedan vycházel z modelu Fiat Tipo 3 a ukázal se být ve srovnání s americkými i evropskými sériově vyráběnými konkurenty velmi drahým. Proto byla jeho výroba zastavena již v roce 1921, ačkoliv bylo vyrobeno pouhých 22 kusů.

V roce 1934 došlo ke sloučení Mitsubishi Shipbuilding s Mitsubishi Aircraft Co., společností vyrábějící letecké motory a díly. Takto vzniklá společnost byla známá jako Mitsubishi Heavy Industries a stala se největší soukromou společností v Japonsku. Firma se soustředila především na výrobu letadel, lodí, železničních vozů, ale v roce 1937 vyvinula prototyp sedanu PX33, určeného pro vojenské účely. Šlo o první japonský osobní vůz, který měl pohon všech čtyř kol.

Během druhé světové války se Mitsubishi zabývala výrobou vojenských letadel. Během tohoto období Mitsubishi využívala práce spojeneckých válečných zajatců, včetně čínských občanů. V poválečném období pak společnost musela čelit řadě soudních sporů a požadavků na odškodnění. Ovšem teprve v červenci 2015 společnost souhlasila s formální omluvou a kompenzací čínských dělníků.

V průběhu války byla společnost Mitsubishi zapojena do obchodu s opiem v Číně.

Bezprostředně po skončení druhé světové války se firma plně vrátila k výrobě automobilů. Byla obnovena i výroba autobusu Fuso, a vyvinuty byly i skútr s názvem Silver Pigeon a malé tříkolové nákladní vozidlo Mizushima. Po válce však spojenecké okupační síly požadovaly rozpuštění velkých průmyslových skupin v Japonsku. Poslední prezident Mitsubishi, Koyata Iwasaki, se bránil, ale v roce 1945 zemřel. O rok později byla skupina Mitsubishi rozpuštěna a na počátku padesátých let  byla Mitsubishi Heavy Industries rozdělena do tří regionálních společností, a to West Japan Heavy Industries, Central japan Heavy Industries a East Japan Heavy Industries.

East Japan Heavy Industries začala dovážet nenákladný americký sedan Henry J, postavený Kaiser Motors v roce 1951. Central Japan Heavy Industries pak uzavřela smlouvu s Willys na montáž Jeep CJ-3BS. Licencované Mitsubishi džípy vydržely ve výrobě až do roku 1998.

V průběhu padesátých let se japonská ekonomika vzpamatovávala a představy o rodinném motorismu začaly postupně nabývat jasnějších obrysů. Central japan Heavy Industries, dále známá jako Shin Mitsubishi Heavy Industries obnovil své automobilové oddělení v roce 1953. Následně přišla se sedanem Mitsubishi 500, určeným pro masový trh, který splňuje nové poptávky ze strany spotřebitelů. V roce 1962 následovaly vozy Minica Kei a Colt 1000, první z řady rodinných vozů, který přišel na trh o rok později. V roce 1964 pak Mitsubishi představila svůj největší sedan Mitsubishi Debonair, tedy luxusní automobil určený především pro japonský trh, který používali vrcholoví manažeři Mitsubishi jako firemní vůz.

West japan Heavy Industries, nyní pojmenovaná Mitshubishi Shipbuilding & Engineering a East Japan Heavy Industries, nyní Mitsubishi Nihon Heavy Industries rozšířily své automobilové oddělení v roce 1950 a všechny tři společnosti se znovu začlenily do jedné společnosti Mitsubishi Heavy Industries v roce 1964. Po úspěšné produkci prvního Mitsubishi Galant v roce 1969 bylo rozhodnuto, že společnost by měla vytvořit jednotné schéma výroby a soustředit se na automobilový průmysl. Takže v dubnu 1970 byla založena Mitsubishi Motors Corporation, jako stoprocentní dceřiná společnost MHI, pod vedením Tomio Kubo, úspěšného inženýra z letecké divize.

Součástí expanzní strategie pod vedením Tomia Kubo bylo zvýšit vývoz díky uzavření spojenectví s renomovanými zahraničními firmami. Proto v roce 1971 získal 15% podíl v Mitsubishi obří americký Chrysler. Díky tomu pak začal Chrysler prodávat vůz Galant v USA pod označením Dodge Colt. V Austrálii pak byl tento vůz prodáván jako Chrysler Sigma.

V roce 1977 byla v celé Evropě založena síť prodejců a distributorů vozů Colt. Roční produkce Mitsubishi vzrostla z 500 000 vozidel v roce 1973 na 965 000 vozů v roce 1978, kdy Chrysler začal prodávat Galant jako Dodge Challenger a Plymouth Sapporo. Nicméně postupem času začalo docházet k vzájemnému tření. Chrysler měl pocit, že japonský partner se příliš rozšiřuje na zahraničních trzích a Mitsubishi zase mělo pocit, že Američané požadují příliš mnoho. V roce 1980 dosáhl Mitsubishi roční produkce ve výši jednoho milionu vozů, ale vztahy mezi Mitsubishi a Chryslerem už byly hodně narušeny. Chrysler byl nucen z finančních důvodů prodat svou australskou divizi MMC, kterou noví majitelé přejmenovali na Mitsubishi Motors Australia Ltd.

V roce 1982 byla značka Mitsubishi poprvé představena na americkém trhu. Šlo o vozy sedan Tredia a Cordia a kupé Starion, které však byly prodávány v USA pouze v omezených počtech, a to na základě kvót, které vzešly z dohody Japonska a USA.

V roce 1986 dosáhla Mitsubishi dohody s Liuzhou Automotive pro montáže nákladních vozů a dodávek, takže se stala třetím japonským výrobcem, po Daihatsu a Suzuki, který zahájil montáže vozů v Číně.

I přes rostoucí napětí mezi Chryslerem a Mitsubishi se tyto dvě společnosti sjednotily při výrobě nového vozidla, a to v továrně v Illinois. Šlo o podnik 50:50, což vlastně byl způsob, jak obejít kvóty pro japonské vozy a současně poskytl oběma společnostem řadu výhod. Zpočátku šlo o tři platformy, Mitsubishi Eclipse, Eagle Talon a Plymouth Laser.

V roce 1989 se stal prezidentem Mitsubishi Hirokazu Nakamura, který společnost vedl slibným směrem. Jedním z výsledků byl i vůz Mitsubishi Pajero, který se vzpíral konvencím a tradici a stal se populárním i v přeplněných ulicích Japonska. Oblíbeným se stal i Mitsubishi Diamante. Společnost se pokusila i převzetí společnosti Honda, která se dostala do potíží, ale díky drastickým krokům, jako opuštění Formule 1 a ukončení výroby ztrátových vozidel nakonec akvizice neproběhla.

Ačkoliv prodeje SUV a lehkých nákladních vozů byly v USA na vzestupu, japonské automobilky odmítaly myšlenku, že by k takovému vývoji mělo dojít i v jejich zemi. Ovšem Nakamura se rozhodl navýšit rozpočet pro vývoj této varianty vozu a tento hazard se rozhodně vyplatil. Široká řada Mitsubishi vozů s pohonem všech kkolod Mitsubishi Pajero Mini Kei po Delica Space Gear jela na vlně SUV zájmu v Japonsku až do poloviny devadesátých let.

V roce 1991 Chrysler prodal svůj podíl v Mitsubishi a nadále pokračovali ve sdílení komponent a výroby pouze na smluvním základě.

Společnost Mitsubishi se také účastnila společného podniku s konkurenčním výrobcem automobilů Volvo a prvním produktem této spolupráce byla první generace Mitsubishi Carisma vedle Volvo S40/V40 v roce 1996. Ovšem na počátku roku 2001 Volvo, nyní ve vlastnictví Fordu, prodalo svůj podíl v Mitsubishi.

Dalšími vozy Mitsubishi, které si získaly oblibu byly pak nejnovější generace Mitsubishi Colt a na evropský trh vázaný Mitsubishi Outlander.

Dalším hráčem na automobilovém trhu se kterým Mitsubishi navázalo spolupráci se stala skupina PSA Peugeot Citroën. Právě Outlander se pak stal podnětem pro nové vozy roku 2005, a to Peugeot 4007 a Citroën Crosser.

V Evropě Mitsubishi Motors používala dieselové motory, dodávané německým výrobcem Volkswagen, hlavně pro některé své středně velké vozy jako Lancer, Grandis a Outlander. Od roku 2010 však byly tyto motory nahrazeny dieselovým motorem 4N1 z vývoje Mitsubishi.

V květnu 2016, v době skandálu s emisemi, získal Nissan 34% podíl ve společnosti Mitsubishi Motors a stal se zde tak největším akcionářem. To přivedlo Mitsubishi do skupiny Renault-Nissan Alliance, což otevřelo japonské automobilce cestu na francouzský trh.

V listopadu 1997 Mitsubishi zaměstnal Katsuhiko Kawasoe jako prezidenta společnosti. Kawasoe představil agresivní restrukturalizační program s cílem snížit náklady, snížit počet zaměstnanců a zvýšit zisky firmy. Ačkoliv nějaký počáteční úspěch se dostavil, tržby společnosti stagnovaly.

Mitsubishi se ovšem stal i účastníkem jednoho z největších firemních skandálů v japonské historii. Dvakrát ve své historii byla společnost nucena připustit, že systematicky zakrývala problémy a vady ve svých vozech, a to včetně selhávajících brzd, úniku paliva a poruchy spojky. Dopad na firmu byl katastrofální. Aféra vedla k rezignaci a následnému zatčení Katsuhiko Kawasoe.

V říjnu 2005 byl na australském trhu představen Mitsubishi 380 jako náhrada za jeho dlouho vyráběný Mitsubishi Magna. Bohužel původní prognózy byly optimističtější než realita, protože již po půl roce byla omezena výroba tohoto vozu. A pokles místních prodejů se odrazil i ve fungování výrobního závodu v Adelaide, který byl nakonec na konci března 2008 uzavřen.

Mitsubishi Motors se významným způsobem zapojila i do vývoje ekologických vozů. Příkladem byl plně elektrický minivůz MiEV s lithium-iontovou baterií. K zákazníkům se dostal v létě 2009, rok před plánovaným termínem. Původně byl vůz plánován pro použití ve firemních vozových parcích v létě 2009 a teprve o rok později pro maloobchodní trh.

Mitsubishi má také více než padesátileté zkušenosti v mezinárodním motoristickém sportu. Počínaje pouličními závody na počátku šedesátých let, společnost tíhla k off-road závodům. Vozy této značky dominovaly mimo jiné Rallye Dakar v 80. letech, nebo World Rally Championship v letech devadesátých. Pokud jde o Rallye Dakar, Mitsubishi Pajero zde zvítězilo sedmkrát po sobě.

Také v kategorii cestovních vozů slavily automobily Mitsubishi úspěchy, a to již od šťastného debutu v roce 1962, kdy se Mitsubishi 500 Super Deluxe účastnilo Macao Grand Prix.

Mezi nejúspěšnější sportovní vozy Mitsubishi jednoznačně patříly Mitsubishi Lancer 1600 GSR, Mitsubishi Lancer WRC05 nebo Lancer EX2000 Turbo a Starion. Zapomenout nelze ani na vůz Lancer Evolution, který získal řadu titulů a dominoval i šampionátu FIA.

Mitsubishi se také může pochlubit 30-letých vztahem s hercem Jackie Chanem, který ve svých vozech využíval výhradně vozy Mitsubishi.